Perheellämme on melkein koko 2000-luvun ajan ollut tapana käydä kerran vuodessa Kansallisoopperan baletissa. Ei mitään ihan halpaa lystiä, mutta onnistuu sopivalla rahankäytön suunnittelulla ja jokainen esitys on ollut katsomisen arvoinen. Kulttuuri ja taiteet tarjoavat arkiseen elämään tähtihetkiä.
Taidetestaajien toiminnan ansiosta peruskoulujen kahdeksasluokkalaiset pääsevät vuosittain nauttimaan taiteellisista tähtihetkistä aivan ilmaiseksi. Muutamaan Taidetestaajavierailuun olen itsekin saanut osallistua oppilasryhmien kanssa.
Viime viikolla balettitanssija Atte Kilpinen julkaisi somepäivityksen, jossa hän kertoi olevansa vihainen nuorten käyttäydyttyä huonosti tanssiesityksessä Kansallisoopperassa. Häiriökäyttäytyjien joukko ei selvästikään ollut ymmärtänyt, kuinka suuri tähtihetki heille oli järjestetty ilman kalliin pääsylipun ostamista.
Maksuttomat taidetapahtumat ovat hienoa tarjontaa nuorille, mutta se maksuttomuus on myös niiden ongelma. Ihminen ei osaa arvostaa asioita, joiden eteen hän ei ole itse nähnyt vaivaa. Sama ongelma koskee koko peruskoulua, ilmaisesta koulutuksesta on tullut itsestäänselvyys.
Huono käyttäytyminen kertoo vääristyneestä arvomaailmasta. Ei osata arvostaa sitä työtä, jota moni ihminen on tehnyt, jotta tanssiesitys on saatu järjestettyä. Ei osata katsoa elämää laajemmin kuin omasta kapeasta näkökulmasta.
Huono käyttäytyminen kertoo ajattelun köyhyydestä ja laiskuudesta. Sen sijaan, että keskityttäisiin perehtymään esityksen sisältöön, sanomaan ja taiteelliseen antiin mennään sieltä, missä aita on matalin. Siispä laitetaan aivot narikkaan ja seurataan niitä kavereita, joita kannattaisi vähiten seurata.
Ihmisen käyttäytymisellä on merkitystä. Tanssiesitys ei ole mikään yksityisnäytös, vaan siellä on satoja oppilaita, opettajia, esiintyjiä ja Kansallisoopperan henkilökuntaa. Käyttäytymisellään häiriköijät pilasivat suuren oppilasjoukon kulttuurielämyksen ja aiheuttivat pahaa mieltä monelle työntekijäryhmälle. Huono käyttäytyminen on itsekästä toimintaa.
Kilpisen somepäivitys levisi usean median välityksellä ja herätti paljon keskustelua kommenttipalstoilla. Ihmiset miettivät, miten tilanteessa olisi pitänyt toimia ja kenen olisi kuulunut puuttua asiaan. Toivottavasti tästä opitaan jotain.
Nuorten ymmärtäminen ja huonon käytöksen hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa. Mikäli nuori ei itse osaa, ymmärrä tai halua käyttäytyä asiaan kuuluvalla tavalla, hänelle täytyy osoittaa käyttäytymisen rajat. Ilman käytöstapoja yhteiskuntamme on matkalla kohti tuhoa.
Hyvät käytöstavat kertovat välittämisestä. Haluan käyttäytyä hyvin, koska välitän oman hyvinvointini lisäksi myös kanssaihmisten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Elämä ja ihmisen tulevaisuus on liian arvokas asia tuhottavaksi huonolla käyttäytymisellä.
Hyvät käytöstavat vievät elämässä eteenpäin. Ne vievät eteenpäin yksittäistä nuorta ja ne vievät eteenpäin yhteiskuntaa. Käytöstapojen opettaminen osoittaa lapsista ja nuorista välittämistä. Haluammehan heille hyvän tulevaisuuden.
